lördag 11 augusti 2018

En och en annan retroräv

Jag började sy på allvar när jag fick min äldsta son. Jag har alltid tyckt det varit roligt att sy och skapa med textil men med en oförstående syslöjdslärare, som gav mig en 2a i betyg, så förstördes min lust under några år. Men sen kom jag på en dag att en symaskin det vore nåt att ha. När äldsta sonen kom och jag var hemma med honom kom lusten att sy och skapa tillbaka men en enorm kraft. Under hans och hans lillebror, som kom 18 månader efter, första levnadsår hade de nästan enbart kläder sydda av mig. De var de mest färgglada barnen på förskolan och pedagogerna berömde ofta deras kläder. Men ju äldre de blev, framförallt efter skolstarten, tycke de inte att det var lika kul att ha hemmasytt så jag började sy andra saker istället och nu är jag helt inne på att sy i vävda tyger. Mest syr jag väskor och olika börsar men ibland får man lust att göra nåt helt annat, som tidigare i veckan då fick jag helt plötsligt inspiration till att sy lite gosedjur.


 Det ena tyget känner ni kanske igen från tygpåsen jag sydde tidigare. Det gör sig även utmärkt som retroräv. Det andra tyget är även det ett tyg ifrån förr med lite blekta färger. Dock tycker jag att det skapar en del av charmen i dessa två, att tyget inte är helt nytt.

 

De är nästan 40 cm långa från öron till tåspets. Nedan är det en två-åring som håller i den.
 
 
 

De har var så roliga att sy att det definitivt kommer att bli fler. De blev ju så söta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar